Zabawki dla dziewczynek, czy dla chłopców? Odpowiedź jest jedna – dla wszystkich!

Zabawki dla dziewczynek, czy dla chłopców? Odpowiedź jest jedna – dla wszystkich!

Wczesne zabawy z płcią są źródłem długoterminowego uczenia się, które wpływa na przyszły rozwój. Dzieci w wieku pięciu lat i młodsze zwykle bawią się różnymi zabawkami – „zabawkami dla dziewczynek” i „zabawkami dla chłopców”. Zwykle też bawią się w jednopłciowych grupach rówieśniczych. Dzieci w tym wieku są bardzo wrażliwe na bodźce społeczne i będą unikać zabawek, które postrzegają jako nieodpowiednie dla ich płci. Ponieważ dzieci różnej płci wybiórczo skłaniają się ku różnym rodzajom zabawek, rozwijają różne umiejętności i oboje tracą okazję do rozwijania umiejętności związanych z inną płcią.

Zabawki dla dziewczynek

Eksperyment z pięciolatkami i ich matkami przetestował reakcje zarówno dzieci, jak i dorosłych na zabawki dla chłopców i zabawki dla dziewczynek, tworząc markę pojedynczej zabawki inżynierskiej na dwa sposoby – dla dziewcząt i dla chłopców. Zabawki dla chłopców / zabawki dla dziewczynek nie miały na dzieci wpływu w sposób oczekiwany przez badaczy. Ale ich matki wykazywały bardziej stereotypowe reakcje.

Dzieci nie preferowały zabawki opatrzonej marką ze względu na ich płeć. Chłopcy i dziewczęta pozostawieni do samodzielnej zabawy zabawką robili to podobnie. Ponadto dziewczęta nauczyły się więcej o inżynierii z zabawki dla chłopców i odwrotnie.

Zabawki dla chłopców

Gdy otrzymali kolejne zabawki dla chłopców i dla dziewczynek, zarówno chłopcy, jak i dziewczęta byli zadowoleni z neutralnie oznakowanych zabawek, preferując je i własną markę od innych zabawek. Matki również wykazywały większe zainteresowanie kupowaniem zabawek oznaczonych neutralną marką. Na podstawie tych obserwacji naukowcy zakwestionowali wartość mocno markowych zabawek dla dziewcząt i chłopców. Neutralny branding jest popularny zarówno wśród dzieci, jak i rodziców, którzy mogą kupić zabawki.

Kolor jest kluczową społeczną wskazówką do kodowania płci. W innych badaniach dzieci w wieku trzech lat wykazały wrażliwość na kodowanie kolorów według płci. Połączenie koloru ze wskazówkami werbalnymi – dorośli mówią, które zabawki są preferowane przez jaką płeć – ma potężny wpływ na dzieci.

Zabawki dla dziewczynek i chłopców


Podobnie jak producenci, rodzice również klasyfikują zabawki dla chłopców i zabawki dla dziewczynek. Te kategoryzacje wpływają nie tylko na to, jakie zabawki kupują rodzice, ale także na sposób, w jaki kierują nimi podczas zabawy z dziećmi. Jeden z eksperymentów wykazał, że matki zajmowały się lepszą jakością układanki z synami w wieku przedszkolnym niż z córkami, używając trudniejszych zagadek i bardziej przestrzennego języka oraz intensywniej angażując się w układanki.

 

 

Share